يك ماه از زمان تحويل «دنا»؛ عضو جديد خانواده سمند ميگذرد، اما هنوز از تحويل اين خودرو خبري نيست. محصول جديد ايرانخودرو كه 10 هزار دستگاه از آن در آخرين روزهاي بهمن سال گذشته پيشفروش شد، در حالي غيبتي يكماهه برای ورود به بازار داشته است كه شنيده ميشود تحويل اين خودرو تا يك ماه دیگر کلید خورد. شنيدهها حاكي از آن است كه ایرانخودرو تا وقتی که از كيفيت بالاي اين محصول اطمينان كامل حاصل نكند اقدام به تجاريسازي و تحویل آن به ثبتنامکنندگان نخواهد کرد.
اگر پايان شهريورماه را زمان تحويل دنا به مردم در نظر بگيريم، با توجه به تیراژ فعلی اين خودرو، اين پرسش مطرح ميشود كه آيا تولید فعلی پاسخگوي تعهدات ايجاد شده خواهد بود؟
بر اساس زمانبندي اعلام شده از سوي ایران خودرو، تعهد 10 هزار دستگاهي براي تحويل دنا نهايتا تا آذر ماه سال جاري بايد انجام شود. بر همين اساس چنانچه آذر ماه را آخرين زمان براي تحويل اين محصول در نظر بگيريم، میانگین توليد دنا بايد به 3 هزار و 500 دستگاه در ماه برسد تا تحويل اين خودرو طي سه ماه (از پايان شهريور تا آذر ماه سال جاري) انجام شود. این در حالي است كه بر اساس آخرين آمار اعلامی توليد (آمار چهار ماهه)، تيراژ دنا تنها 13 دستگاه بوده است.
اگرچه باید سياست ايرانخودرو براي تحويل محصولی با كيفيت را مثبت دانست، اما تيراژ 13 دستگاهي دنا در چهار ماه گذشته درحاليكه يك ماه نيز از موعد تعيين شده براي تحويل آن ميگذرد، پرسشهایی در ذهن افکار عمومی ایجاد کرده است: اول اینکه آيا در زمان آغاز پيشفروش دنا، ايرانخودرو به مسالي مانند كيفيت و توانايي تحويل به موقع اين محصول آگاه نبوده است؟
پرسش دوم نیز اینجاست آیا ایران خودروییها از توان تولید خود خبر نداشتهاند که مرداد ماه امسال را برای تحویل دنا در نظر گرفتهاند؟ اگر میدانستهاند، پس چرا اقدام به پیش فروش 10 هزار دستگاهی دنا با موعد تحویل مرداد ماه کردهاند؟
اگرچه خودروسازان همواره در مقابل تاخير در تحويل محصولات از پرداخت «سود مشاركت» و «جريمه تاخير در تحويل» سخن ميگويند، اما به نظر ميرسد هيچكدام از اين دو نتوانند جايگزين «خودرويي» شوند كه مشتريان انتظار دارند بر اساس «موعدي» كه تعيين شده، آن را تحويل بگيرند.
نظرات شما عزیزان:
برچسبها: